Ökoiskola

2020/2021.tanév
 

VÉGZŐS TANULÓINK SZÉPÍTIK AZ ISKOLA ELŐKERTJÉT

Fenntarthatósági Témahét és a Föld Napja az Acsádyban

 

Március 1. - Az újrapapír napja

Molnár Mirella 13.V osztályos tanuló összeállítása

PAPÍRBÓL PAPÍRT – MÁRCIUS 1. AZ ÚJRAPAPÍR NAPJA

Március 1. az újrapapír napja – hogy újra és újra felhívja figyelmünket a környezetbarátabb újrahasznosított papírra, túlfogyasztásunkra. Sok papír fogy, és abból nem sok az újrapapír. Csak hazánkban évente közel 1 millió tonna papír kerül a szemétbe, és kevés a szelektív gyűjtőkbe. 1 tonna új papír előállításához 3 tonna (kb. 10 darab) fát kell elpusztítani. Márpedig 300 millió tonna papír fogy évente világszerte, azaz fejenként átlag 50 kg. Magyarország többet fogyaszt a világátlagnál, fejenként évi kb. 70-80 kg-ot, és a keletkező szemetünknek csak a 10%-át gyűjtjük szelektíven. Pedig 1 tonna papírhulladék felhasználásával 21 felnőtt fát menthetünk meg a kivágástól. Az újrapapír jobb a környezetnek. A hagyományos, faalapú papírnak nagy az ökológiai lábnyoma – amíg a farostokból tiszta cellulóz lesz, rengeteg víz, energia és vegyszer fogy. Minél fehérebb a papír, annál több klórral fehérítik, a gyártás során egyébként is közel 2000-féle vegyületet használnak fel, újabb 1000 féle vegyülettel pedig a nyomdaipar dolgozik. A kész papírokban is rengeteg a vegyi anyag. Újrapapírral védjük ez erdőket. Évente több mint 15 milliárd fával csökken a Föld erdőállománya, és ennek közel 20%-áért a papírgyártás a felelős. Egy magyar évi egy fát fogyaszt - papírként. Mivel a papír akár 5-10-szer is újrahasznosítható, az újrapapír gyártásával is mérsékelhető lenne az erdőpusztítás. Az sem jobb, ha a papírgyártáshoz gyorsan növő nyárfaerdőket telepítenek. Az akár egy elegyerdő helyén növő nyárfaültetvény monokultúrája ugyanis tájromboló, kiszipolyozza a talajt, más fajoknak nem ad teret, sok műtrágyát és növényvédő szert igényel, környezetkárosító. Újrapapírral kevesebb energia és víz fogy. Egy tonna papír újrahasznosításával 4000 kWh energia, 270 liter kőolaj és 26 000 liter víz takarítható meg, valamint 3,5 köbméternyi hely marad szabadon a hulladéklerakókon. Az újrahasznosított papír a hagyományos, famentes papírhoz képest 65%-os energiamegtakarítást eredményez, 35%-kal csökkenti a vízszennyezést és 74%-kal a levegőszennyezést. 1 tonna papír elégetése 750 kg CO2 kibocsátásával járna, ha újrahasznosítás helyett a hulladékégetőbe kerülne. Újrapapírral lassítjuk a felmelegedést. A fák védenek minket, megkötik a légkört melegítő szenet. Egy nagy lombú fa egy nap alatt közel 6 kg légkört melegítő szén-dioxidot köt meg, oxigént termel, párásít, árnyat ad, véd a városi hősziget-hatás ellen. A Föld oxigénellátásának több mint 40%-át az esőerdők adják, és az üvegházgáz 15%-át kötik meg a világ erdei. Az újrapapír gyártása jobban kíméli a fákat, mint az új fehér papíré. HASZNÁLD ÚJRA – AJÁNDÉK A TERMÉSZETNEK A papírból gyártott papír jóval környezetkímélőbb, mint a fából készülő új – erre hívja fel a figyelmet 2006 óta március 1-én a Humusz Szövetség kezdeményezésére bevezetett újrapapír napja. Az újrapapírnak két fő típusa a szürkepapír és az újrahasznosított papír. A vízben nem oldódó festékanyagoktól szürkés szürkepapír a begyűjtött papírhulladék pépesítésével készül, és közben a víz nagyrészt körfolyamatban kering, ezért kevésbé jelent terhet az élővizek számára.  Az ún. újrahasznosított papír abban különbözik a szürkepapírtól, hogy színtelenítik, méghozzá vegyszerekkel – a hulladékpapírból kivonják a festékanyagot, ami a környezetet terheli, de még mindig jobb választás, mint a fából készülő új papír. Csomagoló-, újság-, könyv-, tisztasági (törlő, zsebkendő, vécé), tojástartó, papírtáska, irodai papír egyaránt készíthető papírhulladékból.

Használjunk kevesebb papírt.

  • Új helyett vegyünk már eleve újrahasznosítottat.
  • A fehér papír semmivel sem tisztább a szürkés árnyalatúnál.
  • Keressük az újrapapírból készült füzeteket, mappákat, rajzlapokat, könyveket.
  • Papírhulladék gyűjtésére rendszeresítsünk külön tárolót.
  • Kerüljük a papírtörlőt. Csak olajos, foltot hagyó szennyeződések eltávolítására használjuk a konyharuha helyett.
  • A lejárt határidőnaplók, félig betelt füzetek üres oldalai vagy a spirálfűzött asztali naptár hátsó oldalai kiválóan használhatók jegyzetelésre, rajzolásra...
  • A papír, újrapapír mindkét oldalára nyomtassunk, fénymásoljunk, használjuk, mielőtt a szelektív gyűjtőbe dobjuk.
  • Csak annyit és azt sokszorosítsunk, nyomtassunk, amennyit és amit feltétlenül szükséges. A kisebb betűméret, a szövegkicsinyítés szintén papírtakarékosság!
  • Irodán belül fénymásolatok helyett használjunk e-mailt (és feleslegesen ne nyomtassuk ki) vagy fali hirdetőtáblát üzeneteink közlésére...

Forrás: FNA/Hétköznapi kalauz/HUMUSZ

 

Február 2. - A vizes élőhelyek világnapja

A DÖK/ÖKO csoport tagjai a vizes élőnelyekről képeket, fotókat gyűjtöttek össze a messenger csoportunkban. Két kategóriában lehetett szavazni a képekre: magyar illetve külföldi vizes élőhelyek.

A legtöbb szavazatot kapott képek készítői:

Bátai Evita 11.X

Molnár Mirella 13.V

 

A tavalyi évhez hasonlóan idén is a rászorulóknak tervezett gyűjtésről szól az év utolsó két hónapja.

A mai napon megérkezett két adománygyűjtő dobozunk.

A Pápai Humán Állatvédő Egyesület és a Második Esély Állatmentő Csoportja számára iskolánk diákjai és tanárai körében hírdettünk gyűjtést.

Célunk, hogy az adományokból állateledelt, takarót tudjanak vásárolni a kutyusoknak.

Az iskolai DÖK az Ökocsoporttal közösen Kreatív Tökfaragást hirdetett az osztályoknak.

A zsűri döntése alapján az

1. helyezés 12.V

2. helyezés 10.X

3. helyezés 10.A

A zsűri a többi kreatív alkotást különdíjjal jutalmazta.

Gratulálunk a résztvevőknek!

 

Az Ökoiskola diákjai a hét elején elhelyezték a madáretetőt.

Az osztályok külön beosztás alapján vállalták a magok elhelyezését, pótlását.

 

Fenntartahósági témahét

A környezet védelme és a fenntarthatóság érdekében szemléletváltásra neveljük diákjainkat. Ezért vettünk részt több osztállyal a témahét projektjeiben. Szaktanárok segítségével ismerkedtek meg a klímaváltozással, a gyógynövényekkel, illetve gyakorlati feladatokat végeztek az energia és az egészség témakörében.

Iskola előkertjének virágosítása

A jó időt kihasználva az Öko képviselők a Dobbantó programban részt vevő diákokkal színes virágokat, árvácskákat ültettek az iskola bejáratához illetve a sziklakertbe.

Szeptember második hetében megalakult az iskola Diákönkormányzata. Az osztályok 2-2 főt küldtek az első Közgyűlésre, ahol sor került a DÖK elnökének (Borbély Bence 10.A) és alelnökének (Bátai Evita 11.X) megválasztására.

A közgyűlés egyhangúlag elfogadta, hogy felvállalja és támogatja az ÖKOISKOLA programjait.

Az ÖKOISKOLA munkacsoportja is megtartotta első találkozóját, ahol az új pályázat pontjait vitatták meg és megtervezték az első félév programját.